Η γρήγορη ανάπτυξη των δικτύων πέμπτης γενιάς (5G) στην κινητή τηλεφωνία υπήρξε από τις πιο βασικές προτεραιότητες της απελθούσας κυβέρνησης και του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής με επικεφαλής το Νίκο Παππά, όπως τουλάχιστον παρουσιάζονταν. Ωστόσο, όπως φανερώνει η πραγματικότητα, οι προθέσεις -και στο πεδίο αυτό- της προηγούμενης κυβέρνησης δεν αποτέλεσαν παρά ευσεβή πόθο.
Κι αυτό επειδή παρότι ο πρώην Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Βασίλης Μαγκλάρας ολοκλήρωσε, σε σύντομο χρονικό διάστημα, ύστερα από διαβούλευση και πολυεπίπεδη συνεργασία με το σύνολο των θεσμικών και τεχνικών φορέων, το ρυθμιστικό πλαίσιο για τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας, η νομοθετική πρωτοβουλία παρέμεινε θαμμένη σε κάποιο συρτάρι.
Η αγορά συσχετίζει το…θάψιμο του σχεδίου νόμου για τις κεραίες της κινητής με την επικράτηση μικροπολιτικών συμφερόντων – κυρίως ενόψει αυτοδιοκητικών εκλογών – αλλά και πιέσεων προς το ΣΥΡΙΖΑ για μείωση των ορίων εκπομπής των κεραιών που σήμερα βρίσκονται περίπου στο 60% του μέσου κοινοτικού όρου.
Και η ευθύνη, φυσικά, βαραίνει τον Νίκο Παππά, που είχε το νομοθετικό προνόμιο.
Πλέον, μένει να φανεί εάν η καινούργια κυβέρνηση – και το αρμόδιο, ενισχυμένο πλέον, Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπό τον Κυριάκο Πιερρακάκη – θα προχωρήσει στη ψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου, το οποίο, όπως εξηγούν οι επαΐοντες, είναι ολοκληρωμένο, καθώς έχει βασιστεί στη συνεργασία όχι μόνο με τους αρμόδιους φορείς όπως η ΕΕΤΤ και το ΤΕΕ αλλά και με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τον ΔΕΔΔΗΕ.
Θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Κι αυτό επειδή σήμερα υποχρεούνται να λειτουργήσουν βάσει του υφιστάμενου ασφυκτικού πλαισίου, το οποίο τις φέρνει αντιμέτωπες με πρόστιμα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για μη νόμιμη τοποθέτηση κάποιων από τις κεραίες που χρησιμοποιούν. Και αυτό, λόγω της διαφορετικής τεχνολογίας του 5G θα ενταθεί, πιθανότατα, στο μέλλον, καθώς θα χρειάζεται πολλαπλάσιος αριθμός.
Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου
Για την εγκατάσταση και τη λειτουργία κατασκευής κεραίας ή την τροποποίηση υφιστάμενης κατασκευής κεραίας στην ξηρά απαιτείται :
α. η έκδοση άδειας κατασκευής κεραίας από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
β. η έκδοση έγκρισης δομικών κατασκευών κεραίας από το ηλεκτρονικό σύτσημα έκδοσης οικοδομικών αδειών (e-adeies). Απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση έγκρισης εγκατάστασης δομικών κατασκευών κεραίας αποτελεί η προηγούμενη έκδοση της άδειας κατασκευής κεραίας από την ΕΕΤΤ.
γ. η σύνταξη πορίσματος ελέγχου από ελεγκτή δόμησης, με το οποίο βεβαιώνεται ότι οι δομικές κατασκευές κεραίας, υλοποιήθηκαν σύμφωνα τα στοιχεία της χορηγηθείσας έγκρισης εγκατάστασης δομικών κατασκευών κεραίας.
Επίσης, για την ηλεκτροδότηση οποιασδήποτε κατασκευής κεραίας που εγκαθίσταται και λειτουργεί απαιτείται η αυτοτελής σύνδεσή της με το δίκτυο ηλεκτροδότησης, διαδικασία που θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε 6 μήνες από την έναρξη ισχύος του νόμου. Ειδάλλως, θα επιβάλλεται, με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, ύστερα από έκθεση των αρμόδιων οργάνων της Περιφέρειας, διοικητικό πρόστιμο από 5.000 μέχρι 20.000 ευρώ, υπέρ της οικείας Περιφέρειας στους κατόχους κατασκευών κεραιών που παραβαίνουν την υποχρέωσή τους για σύνδεση με το ρεύμα σε έξι μήνες.
Από την πλευρά τους, οι κάτοχοι κεραιών υποχρεούνται να διατηρούν αναρτημένη σε εμφανές σημείο πινακίδα ανεξίτηλης γραφής, στην οποία αναγράφεται η επωνυμία τους, καθώς και το μοναδικό αναγνωριστικό της κατασκευής κεραίας που επιτρέπει την αναζήτησή της στο δημοσίως προσβάσιμο πληροφοριακό σύστημα, όπως αυτό καθορίζεται με απόφαση της ΕΕΤΤ.
Συνολικά, το σχέδιο νόμου, που έχει παραμείνει στο συρτάρι, αποτελείται από 23 άρθρα, με τα βασικότερα από αυτά να περιλαμβάνουν:
-τη διαδικασία αδειοδότησης κατασκευών κεραιών στην ξηρά
-την άδεια κατασκευής κεραίας από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων
– την έγκριση εγκατάστασης δομικών κατασκευών κεραίας
-τον έλεγχο εφαρμογής έγκρισης εγκατάστασης δομικών κατασκευών κεραιών από ελεγκτή δόμησης
-την απομάκρυνση δομικών κατασκευών κεραιών
-τη συνεγκατάσταση – από κοινού χρήση ευκολιών.
-την εγκατάσταση κατασκευών κεραιών για την παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών
-την τροποποίηση κατασκευών κεραιών
-τις ειδικές κατηγορίες κατασκευών κεραιών
-τους περιορισμούς για την εγκατάσταση κεραιών σε περιοχές προστασίας
-τις οργανωμένες εκτάσεις υποδοχής κατασκευών κεραιών (πάρκα κεραιών)
-την υλοποίηση πάρκων κεραιών εντός οργανωμένων υποδοχέων μεταποιητικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων
-την καταγραφή και ένταξη υφιστάμενων δομικών κατασκευών κεραιών στο νέο πλαίσιο
-τη διεξαγωγή ελέγχων ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας
-τη διενέργεια ελέγχων ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας
-τη σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Ηλεκτρομαγνητικών Πεδίων (ΕΠΗΠ)
-τις προβλεπόμενες κυρώσεις και
την λειτουργία της πληροφοριακής υποδομής