Ολοένα και περισσότερο διευρύνεται η στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, γεγονός που οδηγήσει μεγάλες εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων σε Ευρώπη και Αμερική να “παγώσουν” ή να επιβραδύνουν τα σχέδιά τους για δημιουργία νέων εμπορικών κέντρων. Να σημειωθεί εν παρόδω ότι η Ελλάδα μοιάζει θωρακισμένη, καθώς δεν υλοποιήθηκε σοβαρός όγκος εμπορικών κέντρων τα τελευταία χρόνια.
Όπως αναφέρει μελέτη της εταιρείας παράδοσης δεμάτων και παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών μεταφοράς UPS- στηρίχθηκε σε 2.500 συνεντεύξεις με επαγγελματίες αγοραστές προϊόντων ή πρώτων υλών- το μέλλον του παγκόσμιου retail βρίσκεται στις διαδικτυακές αγορές. Έναν τρόπο αγοράς που “ψηφίζουν” οι millennials, άτομα που γεννήθηκαν ανάμεσα στο 1980 και το 2000. Την ίδια στιγμή, η στροφή στο e-commerce ή ο θάνατος του πωλητή, όπως αναφέρει, χαρακτηριστικά, η έρευνα, απαιτεί υψηλής ποιότητας υπηρεσίες logistics.
Τι φανερώνει η έρευνα
Σύμφωνα με την έρευνα, που στηρίζεται στις προσδοκίες των αγοραστών B2B και, εν πολλοίς, αντανακλώνται στη συμπεριφορά των καταναλωτών, στην κατάταξη με τις προτιμητέες μεθόδους αναζήτησης νέων προϊόντων, την πρώτη θέση καταλαμβάνει η ιστοσελίδα του προμηθευτή. Ακολουθούν η διαδικτυακή αναζήτηση, ο έντυπος κατάλογος, ενώ στην τέταρτη θέση βρίσκεται ο εκπρόσωπος πωλήσεων. αποτελεί τη βασικότερη μέθοδο με την οποία αναζητούν νέα προϊόντα οι ενδιαφερόμενοι. Αξίζει να σημειωθεί ότι το τοπίο έχει αλλάξει δραματικά, σε σχέση με δύο χρόνια πριν, οπότε την πρώτη θέση καταλάμβανε ο εκπρόσωπος πωλήσεων και ακολουθούσαν στην δεύτερη και τρίτη θέση η ιστοσελίδα του προμηθευτή και η εμπορική έκθεση, ενώ στην τέταρτη θέση βρισκόταν ο έντυπος κατάλογος.
Ταυτόχρονα, όταν έρχεται η ώρα της αγοράς, τα ¾ των συμμετεχόντων στην έρευνα αγοράζουν προϊόντα μέσω των διαδικτυακών καναλιών, είτε πρόκειται για τις ιστοσελίδες των προμηθευτών, τα ηλεκτρονικά καταστήματα ή τις εφαρμογές των κινητών τηλεφώνων.
Πάντως, παρά την μεγάλη διείσδυση των διαδικτυακών αγορών, η προσωπική επαφή παραμένει σημαντικός παράγοντας στην Ευρώπη, καθώς περίπου το 60% των ευρωπαίων βιομηχανικών αγοραστών εξακολουθούν να προμηθεύονται τα προϊόντα τους μέσω προσωπικής διεπαφής είτε με τον πωλητή είτε μέσω τηλεφωνικού κέντρου.
Το άλφα και το ωμέγα η υψηλή ποιότητα των logistics
Οι περισσότεροι συμμετέχοντες στην έρευνα της UPS δίνουν έμφαση στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών, με τη δυνατότητα επιστροφής ενός προϊόντος να βρίσκεται σε πρώτη προτεραιότητα. Συγκεκριμένα, το 60% των συμμετεχόντων στην έρευνα θεωρεί τη δυνατότητα επιστροφής ενός προϊόντος ως την πιο σημαντική υπηρεσία μετά την πώληση.
Επίσης, μετά την τιμή και την ποιότητα, η ταχύτητα και η ευκολία παράδοσης είναι δύο παράγοντες που λαμβάνουν σοβαρά οι συμμετέχοντες στην έρευνα.
Οι millennials
Σημαντικό ρόλο στην μετάβαση στο e-commerce παίζουν και οι millennials, οι οποίοι υπολογίζεται ότι θα αντιπροσωπεύουν το 35% του συνόλου του εργατικού δυναμικού μέχρι το 2020. Για τη συγκεκριμένη κατηγορία αγοραστών, οι κυρίαρχοι τρόποι αναζήτησης προμηθευτή είναι η διαδικτυακή αναζήτηση ή οι ιστοσελίδες των προμηθευτών. Βέβαια, υφίσταται ένα χάσμα μεταξύ Αμερικής και Ευρώπης: στην πρώτη τα social media αποτελούν τον τρίτο πιο κοινό τρόπο αναζήτησης προμηθευτή για τους millennials, όταν στην Ευρώπη και την Κίνα τη θέση αυτή καταλαμβάνουν οι εμπορικές εκθέσεις.
Σε κάθε περίπτωση, το μέλλον βρίσκεται στο online, με την πλειονότητα των ερωτηθέντων σε ΗΠΑ, Κίνα και Ευρώπη να απαντούν ότι τα επόμενα τρία με πέντε χρόνια θα ενισχύσουν τις διαδικτυακές αγορές τους.