Η κατάρρευση τμήματος της γέφυρας στην Καβάλα
Η κατάρρευση τμήματος της γέφυρας στην Καβάλα
Η κατάρρευση τμήματος της γέφυρας στην ΚαβάλαΠηγή Εικόνας: Kavalanews

Ένα αίτημα των θεσμικών φορέων του τεχνικού κόσμου, όπως το ΤΕΕ, περιέχεται στις προτεραιότητες του έργου του υπουργείου Υποδομών, όπως αυτό περιγράφεται στον μπλε φάκελο που παρέλαβε ο νέος υπουργός Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής. Το εν λόγω εργαλείο βρέθηκε στο επίκεντρο της δημόσιας σφαίρας, τον Νοέμβριο του 2018, οπότε τμήμα 10-15 μέτρων γέφυρας σε κεντρική οδική αρτηρία της Καβάλας, μπροστά από το παλιό νοσοκομείο, κατέρρευσε.

Το μητρώο

Η δημιουργία μητρώου έργων υποδομής είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς θα περιέχει το σύνολο των έργων υποδομής σε όλη την χώρα, το ιστορικό των έργων συντήρησης που έχουν πραγματοποιηθεί κ.ο.κ. Γι’ αυτό ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός έχει προτείνει τη δημιουργία Ηλεκτρονικού Μητρώου Έργων Υποδομής, ως αναγκαία λύση για τη συντήρησή τους, που θα λειτουργεί ως ένα «είδος ηλεκτρονικού συστήματος – «ταυτότητας» για όλα τα έργα υποδομής, ώστε να διασφαλιστούν η καταγραφή και ο προγραμματισμός των αναγκαίων έργων συντήρησης, αλλά και το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων».

Σήμερα, τα μεγάλα έργα υποδομής βρίσκονται «στον αέρα», καθώς «κανείς δεν γνωρίζει πραγματικά για το θέμα της συντήρησης. Δεν υπάρχει τακτική συντήρηση. Δεν γνωρίζουμε πότε έχει συντηρηθεί μία γέφυρα, για παράδειγμα. Δεν υπάρχει προγραμματισμός», όπως είχε προειδοποιήσει τον περασμένο Νοέμβριο, ο κ. Στασινός.

Και όπως είχε προσθέσει, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στο πλαίσιο τηλεοπτικής συνέντευξης, «οι υποδομές στη χώρα συντηρούνται τυχαία Όταν και αν ενδιαφερθεί και αποφασίσει κάθε υπηρεσία που θεωρεί εαυτόν υπεύθυνο για τη συντήρηση. Τόσο για τις γέφυρες, όπως και για άλλες υποδομές, εμπλέκονται οι δήμοι και οι περιφέρειες από την αυτοδιοίκηση, το κεντρικό κράτος και σε πολλά οι ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου ή μη που ασχολούνται».

Την αναγκαιότητα, εξάλλου, του ηλεκτρονικού μητρώου είχε αναγνωρίσει και ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος, σε συνέντευξή του, τον περασμένο Χειμώνα, είχε κάνει λόγο για την κατάρτιση νομοσχεδίου για το ηλεκτρονικό Μητρώο Υποδομών. Ωστόσο, το εν λόγω σχέδιο νόμου έχει οδηγηθεί στις καλένδες.

3.000 γέφυρες στον…αέρα

Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με παλαιότερο δημοσίευμα του Έθνους, περίπου 3.000 γέφυρες που υπάρχουν στο δίκτυο των παλαιών εθνικών οδών και του επαρχιακού οδικού δικτύου, βάσει καταγραφής που έχει κάνει η Εγνατία Οδός, είτε έχουν, πλημμελώς, συντηρηθεί είτε δεν έχουν γίνει σε αυτές συστηματικοί έλεγχοι.

Οι περισσότερες από τις γέφυρες έχουν κατασκευαστεί πριν από 30-50 χρόνια και έχουν ήδη διανύσει ένα µεγάλο µέρος του θεωρητικού κύκλου ζωής τους, χωρίς να ελεγχθεί ποτέ η κατάστασή τους και χωρίς να εφαρµοστεί οποιαδήποτε συντήρηση. Για τις 1.100 από αυτές, µάλιστα, η Εγνατία είχε προετοιµάσει και διεξαγάγει διαγωνισµό ανάθεσης τεσσάρων µελετών οδικής ασφάλειας γεφυρών παλαιών εθνικών και επαρχιακών οδών στο µεγαλύτερο µέρος της χώρας, µε αρχικό προϋπολογισµό περίπου 1 εκατοµµυρίου ευρώ. Στο πλαίσιο του έργου προβλεπόταν ο εντοπισµός, η αποτύπωση της γεωµετρίας, ο οπτικός και ενόργανος έλεγχος, η αξιολόγηση και η πρόταση έργων συντήρησής τους. Ωστόσο, έως και σήµερα δεν βρέθηκε κονδύλι χρηµατοδότησης ώστε να προχωρήσει η δράση.

Εν γένει, σύμφωνα, με τους ειδικούς, περίπου το 80% των υποδοµών στη χώρα συµπληρώνει χρόνο µε τον χρόνο το προσδόκιµο ζωής του, με τις βασικές υποδομές τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη να έχουν δημιουργηθεί σταδιακά τις δεκαετίας ‘60,’70 και ‘80.